Sidor

söndag 4 december 2011

Gossip Girl

Hej!
Jag googlade och hittade en tutorial på hur man suddar t.ex. ansikten i bilder! Yeah!

Så idag visar jag studentbalklänningen jag sydde i våras till min kompis dotter H. Det var lite turer fram och tillbaka, H hade beställt en balklänning från en butik på nätet, men den kom tyvärr i fel färg och stämde inte riktigt med beskrivningen. butiken skulle gärna åtgärda felet, men kunde inte lova leverans i tid. PANIK! Då hade H sett Serenas klänning i Gossip Girl och en SÅN ville hon ju ha!! Så, hon visade mig några bilder och jag funderade lite. Det var "ungefär precis" sånt jag INTE gillar att sy: tunna chiffongtyger och mycket rynkor... Men, vi kom överrens om att pröva.

Serena i Gossip Girl = originalet

Sagt och gjort, tyg inhandlades och H mättes i alla upptänkliga vinklar (jag gick en mönsterkonstruktionskurs för några år sedan, så jag var inte helt ute och cyklade). Jag sydde en 'grundklänning' i bomullstyg och med H i bomullsklänningen ritade vi hur ringningen och skärningarna skulle gå. Sen syddes det, provades, syddes, provades, syddes och provades det lite till. Som tur är bor vi nära varandra! Jag har aldrig varit mycket för att tråckla, men här gjorde jag inget annat nästan...

Klänningen blev färdig (i tid), och H var vackrast på hela balen, såklart!

H i sin klänning, eller 'Det nya originalet' ;-)
Jag tror att jag var minst lika stolt som hennes föräldrar! :D
Ha en skön 2:a advent!

4 kommentarer:

  1. Ja! Hon var vackrast av alla! Säger en helt objektivt inställd mamma!! Fantastiskt välsydd klänning och gjord helt utan mönster...otroligt! Klänningen levererades i en egenhändigt (av sömmerskan) tillverkad låda med en hälsning...ja inte vilken hälsning som helst...utan en balsko i papp. Den måste också fotograferas o visas upp här. Tar med den till dig när vi ses nästa gång så du kan fota. Kram och tack igen för allt arbete du lagt ner på detta.
    Stolta mamman till H.

    SvaraRadera
  2. Hej!
    Jag är en tjej som kommer ta studenten nu till sommaren och håller på att leta efter mönster till gossip girl serinas klänning. Tycker den är väldigt fin och nu när jag sökte så hittade jag just en bild på den du har gjort. Väldigt fin måste jag säga. Jag har lite funderingar om du följde något mönster eller ritade ett själv? i så fall undrar jag om jag kunde få ta del av det mönstret och använda till min balklänning?:)

    MVH
    Therese Johansson Hudiksvall

    PS. min mail är ninatheresejohansson@live.se. Skullde bli jätte glad om du svarade :)

    SvaraRadera
  3. Hej!
    Vilket företag var det som H beställde ifrån? Kollar runt på hemsidor efter just denna klänningen nämligen, och vill gärna veta vilka företag är oseriösa. Tack i förhand! Vänligen Hanna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Ja, alltså... Klänningen på bilden sydde jag, den är inte beställd nånstans. Klänningen som beställdes kom från dressmeup.se och var bra förutom att det blev fel färg då. Det är ju en klar fördel att beställa med snörning i ryggen, då har man ju en bra marginal och kan justera passformen. Lycka till! Eva-Lena

      Radera